torsdag 25 augusti 2011

Människohamn - John Ajvide Lindqvist

Var på ett författarsamtal med John Ajvide Lindqvist i somras när jag var på Storsjöyran. Sittandes på en filt i strålande sol i en lite trädgård med ett glas vitt i handen var det det en mycket intressant timme där John pratade om sitt författarskap. Han skriver en genre som jag normalt inte läser - skräck men hans bok Låt den rätte komma in har ju fått mycket publicitet och filmen hyllats så jag var helt enkelt nyfiken. Jag köpte några böcker där efteråt och började med Människohamn. Den handlar om en kille som heter Anders, vars dotter försvinner en dag ute på Domarö i skärgården. Det visar sig att Domarö har en mörk historia och frågan är om hon är borta för alltid och vart även alla de andra som helt plötsligt försvunnit. Den är läskig på ett bra sätt - den är spännande men jag ligger inte sömnlös.


Inga kommentarer: